Activiteiten bij de Parel

Bij de Parel doen we diverse activiteiten om alle ontwikkelingsgebieden te stimuleren. We staan voor ontdekken, ontdekken en nog meer ontdekken!

Procesmatig werken:

Procesmatig knutselen betekend dat het proces van het bezig zijn belangrijker is dan het uiteindelijke resultaat. Dat geldt voor het knutselen maar bijvoorbeeld ook bij een activiteit. Bij de Parel proberen we de voorgewerkte knutselwerkjes te beperken. Je zult niet zo snel 10 dezelfde sneeuwpoppen op een rijtje zien hangen. Kinderen mogen zelf bedenken wat ze willen maken, van welk materiaal en het uiteindelijke resultaat is soms heel anders dan jij, of het kind zelf, in gedachten had.

Je kunt een kind natuurlijk wél op een idee proberen te brengen door bijvoorbeeld een boekje voor te lezen wat bij het thema past waarvoor jij graag een knutselwerkje wilt maken. Grote kans dat als je een verhaaltje verteld over een sneeuwpop, dat het uiteindelijke resultaat een sneeuwpop zal zijn. Maar omdat het kind zelf het materiaal mag kiezen kan het een groene sneeuwpop zijn, omdat het kind in kwestie dat nou eenmaal een mooie kleur vindt. Of misschien was het kind wel van plan om een sneeuwpop te maken, maar werd het halverwege toch opeens een supercoole tijger!! Alles kan!

Volwassenen hebben de neiging om schoon, overzichtelijk en foutloos bezig te zijn, maar als je op die manier met een kind gaat knutselen dan krijgt het niet de kans om te ontdekken door te kliederen en te kladderen, te krassen en te smeren, te proberen en te kiezen en te genieten en ervaren. Van dit ervaren kunnen kinderen leren. Want als je niet met je vingers aan de lijm mag komen, hoe leer je dan dat lijm plakt?

Kinderen ervaren door te voelen, kijken, horen, proeven en te ruiken. Als we ze op hun eigen manier en in hun eigen tempo de wereld om hun heen laten ontdekken dan zullen ze steeds weer nieuwe dingen leren. Ze ontdekken de eigenschappen van materialen: hoe voelt het? Is het groot/klein, licht/zwaar, glad/geribbeld, vind ik het fijn aanvoelen aan mijn vingers of juist niet? Als een kind de tijd en ruimte krijgt om te ontdekken dan zal het elke keer wat nieuws leren. En vies worden mág! Hoe fijn is dat?!!

Grenzen

Natuurlijk is het belangrijk dat een kind leert om het werk van een ander niet stuk te maken en gelden de normale normen en waarden. Stel daarom grenzen, maar zeg niet al te snel wat het kind wel of juist niet moet doen. Probeer tijdens het knutselen of de activiteit die je doet woorden te gebruiken als groot/klein, hoog/laag, open/dicht. Zo leer je het kind de wereld te begrijpen.

Als een kind aan je vraagt om een auto te tekenen, dan kun je ook proberen om dat samen met het kind te doen. Bespreek bijvoorbeeld hoeveel wielen de auto heeft, welke kleur hij heeft en of er een raam in zit. Stel vooral veel vragen en laat het kind nadenken, op die manier stimuleer je het kind om zélf te auto te tekenen. Dan kunnen ze trots zijn op hun eigen getekende auto en ze leren er meer van dan wanneer jij de auto voor ze tekent of ze een kant en klare kleurplaat voor hun neus krijgen. Door hun eigen creativiteit te laten spreken laten ze hun hersenen kraken.

Groot werken

Kinderen vinden het fijn om groot te kunnen werken. Het is goed om ze letterlijk de ruimte te geven. Probeer eens op een groot vel papier te knutselen. En wat gebeurd er als je een kind in zijn/haar luier op een rol behang laat verven? Je zult zien dat ze het heerlijk vinden om met hun hele lichaam met de activiteit bezig te zijn. Want hoe voelt die verf tussen je tenen? En is de verf op je buik net zo glibberig als aan je handen?

Het vergt van de PMers wat geduld en schoonmaakwerk, maar als je ziet hoe een kind geniet. Dan geniet je er toch zelf ook van?